رئوف پیشدار
استاد دانشگاه و روزنامه نگار
«مرگ روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در تصادفات جادهای و مصدوم شدن روزانه هزار نفر که از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و بالغ بر ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و حتی فقر میشوند.» گفته پلیس - فراتر از فاجعه! ظاهرا آنقدر عادی شده است که حساسیتی را در کشور برنمی انگیزد.
تنها در تعطیلات نیمه اول شهریور ماه امسال پلیس گفته است که«۳۱۴ نفر کشته و هزاران نفر در تصادفات جاده ای مجروح شدند.»
بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، آمار مرگومیر تصادفهای رانندگی پس از یک دهه روند نزولی، بار دیگر از سال ۱۴۰۰ افزایشی شده و سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار نفر در جادهها جان باختند. ثبت این آمار نشاندهنده شکسته شدن رکورد دوازدهساله مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی است.
براساس آمار پلیس راهور در نوروز ۱۴۰۳ روزانه ۵۳نفر در جادههای کشور بر اثر تصادف جان باختهاند.
بیشترین جانباختگان در رده سنی تا ۴٠ سال هستند که جمعیت فعال کشور را تشکیل می دهند.
ایران دارای آمار وحشتناک و بسیار بالا در حوادث جاده ای در سطح جهان است. مرگ در جاده ها آنقدر عادی شده که اگر کسی سفری برود و سالم بازگردد، باید بسیار شاکر باشد.
از دوستان دانشگاهی ام که در حوزه ترافیک، صنعت و بهداشت کار تخصصی می کنند خواستم که عوامل اصلی آمار بالای حوادث جاده ای را بگویند و تحلیل کنند.
در جمع بندی نظرات آنها عواملی نظیر نکات فنی در احداث راهها، عدم توجه به مسائل ایمنی در تولید خودرو، کیفیت پائین خودروها،ضعف آموزش ، جدی نگرفتن الزاماتی مانند معاینه های پزشکی رانندگان، ایمنسازی راههای برونشهری ، نصب علائم هشدار دهنده و البته عوامل انسانی، عمده دلایل اصلی در بروز حوادث رانندگی شناخته شده اند
به علاوه،اغلب عوامل اصلی عمومی تصادفات شامل عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی، حواس پرتی و بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و دو عامل خاص آن انحراف به چپ با سرعت غیر مجاز در جاده های دو طرفه و رعایت نکردن فاصله طولی و منجر به تصادفات زنجیره ای است.
سرعت غیرمجاز، حواسپرتی و بی توجهی به جلو، خستگی وخوابآلودگی جزو مهمترین و اصلیترین عوامل موثر در بروز حوادث رانندگی ذکر شده در آمارها است.
در گزارش های تحلیلی پلیس گفته شده است که حدود ۳۰ درصد حوادث و تلفات در جاده ها در اثر تجاوز از سرعت مجاز رخ می دهد؛ حرکت با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش از سرعت مجاز، خطر تصادف را چهار برابر افزایش می دهد، همچنین شدت تصادفات در سرعت های بیش از ۹۵ کیلومتر بر ساعت و احتمال مرگ در سرعت های بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به شدت افزایش می یابد.
حوادث رانندگی، در کنار خسارتهای اقتصادی، مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را به دنبال دارد؛ از مسائلی که به دلیل از دست رفتن یا معلولیت عضوی از یک خانواده به ویژه افراد سرپرست خانوار، ایجاد میشود تا مشکلاتی که زندانی شدن مقصران در حوادث فوتی و جرحی برای خود و خانواده و جامعه ایجاد میکنند.
خوب است بدانیم؛ فوت ناشی از حوادث ترافیکی به آن دسته از مرگ هایی گفته میشود که هنگام وقوع یا در مدت ۳۰ روز پس از حادثه به علت آسیب ناشی از آن واقع میشود. سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ و میر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.
یکی از علت و علل آمار بالای حوادث جاده ای که کمتر دیده می شود، ضرورت معاینات دقیق پزشکی از کسانی است که درخواست گواهینامه دارند. من شاهد بودم که این معاینه ها اغلب سرسری گرفته می شود و چندان دقیق و جدی نیست. لازم است معاینه متقاضیان به مراکزی سپرده شود که انتفاع کمتر در آنها باشد و به علاوه دوره معاینه ها به یکبار در ابتدای درخواست گواهینامه و یک دوره چند ساله محدود نشود و رانندگان موظف باشند در دوره های کوتاهتر حتی شده هر ساله، گواهی سلامت دریافت کنند.
آمار وزارت بهداشت می گویدکه در ایران ٢١/٢ درصد مردم درگیر بیماریهای روحی و روانی اند و « در شهر تهران ٩٣ درصد مردم افسرده اند.» همشهری، در چنین وضعیتی معاینه های پزشکی و اعمال شدید قانون همراه با تجهیز پلیس به ابزارهای جدید در کنار عوامل پیش گفته ، امری لازم و ضروری است .
🌺 اگر این نوشته مورد قبول و نظر شما بود، ممنون می شوم برای دیگران نیز بفرستید.
☎️ نظرات خود را درباره این نوشته و دیگر نوشته هایم لطفاً با تلفن ٩١٩٣٠٩٢٢٣٧(۹۸+) روی واتساپ با من در میان بگذارید.
📄 برای مطالعه نوشته های نویسنده متمنی است لینک های زیر را دنبال کنید:
https://chat.whatsapp.com/LgEB4ZlnFKY5ohMdKOOZiO1
https://x.com/lioeLabnnjAz2HE?s=09
https://t.me/raoufpishdar
eitaa.com/raoufpishdar